Med på turen:
Kai, Bengt, Arnstein, Kurt og Bjørn

Hvor ? Bøygen Camping, Vinstra.
Når ? 07 - 09 september 2007

Fredagen 7.september reiste vi til et for Backlashgruppen ”nytt” sted. Etter anbefaling fra diverse lokale storfiskere gikk ferden til Vinstra, i vakre Gudbrandsdalen. Fisket skulle foregå i Lågen eller Laugen, som lokalbefolkningen kaller denne flotte, isbregrønne elven.

Bengt plukket meg opp på Nebbenes tidlig på fredagen. Vi var i gang. Selvfølgelig måtte Bengt innom Espa, for å teste dagens utgave av Espa-bollene. Jeg ble også dratt med inn og ble faktisk kjøper av boller nummer 531236 til 531240 i 2007. Smaken var fortreffelig. Lite ante vi at dette skulle bli det siste måltidet på lang tid som ikke inneholdt sprøstekt ørret.

Etter innkjøp av proviant ankom vi Bøygen Camping ved 13 tiden. En liten blondine tok imot oss på plassen og viste oss veien til hytte nr17. Det viste seg å være en romslig hytte med dusj, WC, kokemuligheter og 6 store senger.

Bjørn.           Bengts ørret.

Bjørn var neste medlem som inntok Vinstra, og gjensynsgleden var stor. Dette Backlashmedlemmet hadde vi ikke sett på over et år.
Kurt og Arnstein skulle komme senere på kvelden.

Bengt og jeg dro av gårde mot fiskeplassen. Etter en 5 minutters livsfarlig spasertur langs E6 med 50 cm avstand mellom hvitstripa og autovernet kom vi fram til elvebredden. Noen litt mindre fisk ble landet straks før Bengt landet en flott ørret på 3,5 hg.

Så var det tid for Bjørn. Stille og rolig ankom han elven og valgte wobler som ”agn”.

Dette skulle vise seg å bli skjebnesvangert. For all del, fiskeren hadde fiskelykke, for etter få strakser kom han tuslende med en pen ørret (3,6hg). Hvorfor var ikke mannen glad?

Svaret fikk vi straks. Foruten den flotte fisken hadde Bjørn også fisket en bjørn. Wobleren hadde satt seg dypt inn i høyre arm og legeteamet startet straks førstehjelp.

Behandlingen var vanskelig og tydeligvis smertefull, for offeret ble blekere og blekere, og til sist måtte han legges i stabilt sideleie.

Kirurgisk inngrep                                                   Stabilt sideleie

Bengt fikk fjernet wobleren fra treblekroken, men pearcingen satt fortsatt på et sted som ikke var ønskelig.

Vi vurderte frem og tilbake, og valgte tilslutt å returnere til basecamp for å få bedre arbeidsforhold.

Bjørn var ikke helt trygg på legeteamet og begynte å vurdere legevakt, men vi kunne ikke slippe mannen ut i trafikken. Bengt og jeg var av andre årsaker forhindret fra bilkjøring. Vi besluttet derfor for å utføre operasjonen med de verktøyene vi kunne oppdrive.

For å roe ned pasienten ble Bjørn først fortalt historier om småjenter, som tålte å få store stenger gjennom både tunge og steder som er enda mer følsomme, uten å mukke, så dette lille inngrepet vi skulle gjøre, måtte han tåle.

Mannen skulle jo snart til Texas, så derfor valgte vi den gamle cowboymetoden ved bedøvelse. Pasienten fikk tømme i seg en halv flaske whisky, og etter det gikk alt som en drøm. Kroken ble fjernet og såret renset. Rensevannet ble da selvfølgelig den andre halve whiskyen, og pasienten ble både blid og fornøyd. Whiskyen hadde jo selvfølgelig gått rett i blodet, via det åpne såret.

Kurt og Arnstein ankom litt senere på kvelden og natten ble en hyggelig og fuktig affære.

Lørdagen startet med flott vær og en fin frokost med stekt ørret ++. En bekjent ringte og inviterte oss på tur til fjellheimen. Han hadde rettigheter i et fjellvann på 1000m.o.h. Etter en del omkjøringer pga en litt sliten kartleser fant vi endelig veien opp Øldalen og etter 40 min. kjøring lå sætra til Vidar og Liv foran oss. Idyllisk og fint var det. Dessverre blåste det opp, slik at opplevelsen ikke ble som vi hadde håpet, men Kurt landet en flott ørret (4,0hg) fra en helt ny ørretstamme i Skedalsvatnet.

Vi valgte å returnere til Laugen pga for mye vind. Både Arnstein og jeg fikk ørret på 3hg på lørdag, slik at alle som deltok på turen fikk fisk på 3-4 hg, og vi kunne spise ørret til hvert måltid så lenge turen varte.

Jeg fikk dessverre ikke tatt flere bilder på denne turen fordi jeg hadde litt ufaks på kveldsfisket lørdag. Det var varmere enn jeg hadde trodd, så derfor la jeg fra meg fiskejakka ved elvebredden, og fisket meg nedover i elva. Det begynte å skumre så jeg beveget meg tilbake, da jeg fikk se noe grønt komme flytende. Så etter hvert at dette var min jakke og fikk fisket den inn. Fotoapparatet og mobiltelefonen var druknet, og gjenopplivning var nytteløst. Fisken jeg hadde fått pluss brillene mine ble lagt igjen på stranden og glemt.

Vi returnerte deretter til hytta og hadde en fin kveld med god mat og masser av vin. Noe roligere enn fredagen ble det naturligvis.

Etter rydding og vasking søndag morgen, startet hjemturen. Vi bestemte vi oss for å teste Laugen litt lenger syd, og noen harr og en ørret forsvant fra elva.

Dette hadde vært en tur hvor samtlige fikk bra med fisk. Til sammen 13 ørret mellom 3 og 4 hg må være tilfredsstillende.

Jeg må med dette få takke Backlashdeltakerne for den fine turen. Nye steder er alltid spennende.