Backlash invitert til Vulgata-klekking i Gausdal !

27 juni, tidlig på morgenen, satte Bengt og Kai kursen retning Gausdal. Allerede kl. 09:00 er de på Lillehammer og i samme øyeblikk, starter Morten og undertegnede fra Nærsnes. Vi har valgt en annen rute. Via Hønefoss, Jevnaker, langs Randsfjorden og til Dokka. Derfra videre forbi Spåtind og etterhvert inn i Ormtjernkampen Nasjonalpark.
Vi møter de først ankommne ved Holsbru kafe der vi kjøper fiskekort for to dager. Så bærer det inn langs Dokkvannet til leirstedet, kun få meter fra vannet.

Det første vi gjør, er å reise Valhall, gruppas nyanskaffelse. Et stort telt med to sovekabiner, samt et oppholdsrom på ca. 3x3 meter... med full ståhøyde ! Med kun fire deltakere på turen, fikk vi kjempegod plass.

Baldakinløsningen blir fikset med et par gamle teltstenger fra 60-tallet.

Men, så var det fisket, da. Det var ikke mye liv å se de første timene, så vi tok oss tid til litt mat og drikke. Vi hadde med tre kanoer, to oppblåsbare og en "vanlig". Kai hadde testet sin kano før Morten og jeg kom opp, og under denne testturen, hadde han mistet et av årebladene. Den la seg godt tilrette på 2 meters dyp.
Etterhvert oppdaget vi vak i nærområdet. Det viste seg å være Vulgata klekking i vannet.           (Ephemera Vulgata = Innsjøsanddøgnflue). Morten og jeg hadde snakket om denne store døgnfluen rett før turen, om at vi aldri hadde kommet over denne klekkingen, og så skjedde det nå, rett foran øynene våre. Mega !

Det var litt av et skue. Fisken tok de ferdig klekkede døgnfluene i voldsomme vak, og det hele skjedde kun få meter fra land.

Jeg har aldri opplevd maken til den klekkingen som skjedde denne helgen. Ute på vannet, seilte det horder med disse store døgnfluene, som er rundt 5 cm lange inkludert hale. Etter en tur med kanoen, var det døgnfluer over alt. Og, når fluesnøret ble trukket inn, fulgte det med flere eksemplarer. Her var det vel bare å plukke så mye fisk man ønsket... skulle man kanskje tro.

Morten i sin nye kano.

Men, med så store mengder "ekte døgnfluer" på vannet, var det ikke lett å overbevise med våre imitasjoner. Vi fikk ingen fisk den første dagen.

Lørdag og nye muligheter. På tross av hva som ble oss fortalt av de faste camperne i området, nemlig at når det var slike klekkinger, var det så og si umulig å få fisk, startet vi med godt mot. Kai tok seg en biltur og kom litt senere tilbake med tre ørreter. De var små av størrelse, men fisk er fisk.

Selv hadde jeg fått låne en stor imitasjon av Morten og denne prøvde jeg fra strandkanten like ved leiren. Etter en stund fikk jeg min første fisk på denne turen, en 3,5 hg's pen ørret. Ikke lenge etterpå, fikk jeg en til. Den veide 4 hg.

Men, jeg hadde også en del napp, og flua begynte allerede å gå i oppløsning. Jeg måtte saumfare flueboksene mine etter de største fluene jeg hadde.

Været viste seg fra alle sider på turen. Fra de deiligste varme solstråler, via duskregn, til skikkelig regn med og uten vind. Men, vi lar oss ikke stoppe av den grunn, og ly for været hadde vi i Valhall.

Her er Kai ute i sin kano.

Bengt fisker ved leiren.

Første kvelden brakk armlenet på Kai sin campingstol, og var deretter ubrukelig. Her vises Morten og hans stol, idet den revnet. Han rakk å holde seg fast.

Fine fiskemuligheter få meter fra leiren.

Kai hadde en avtale med en hotell Cæsar stjerne ... eller noe sånt, og måtte forlate oss på lørdagen. Her er han klar for hjemturen.

Turens største fisk er landet. Under veiingen, vandret vekta mellom 1,01 - 1,02 og 1,03 kg. I det øyeblikket bildet ble tatt, var det 1,03 kg, men vi har valgt å benytte 1,02 kg som den offesielle vekta.

Det var en spesielt vakker fisk, en fet og fin dame som tok flua mi ca. 5 meter fra land. Jeg kjente umiddelbart at den satt dårlig kroket, så jeg var usikker på om den kunne reddes i håven. Jeg hadde også et lite problem med knuta mellom fluesnøre og fortom... den hadde en tendens til å henge seg opp i toppringen, og med en fortomsspiss på bare 0,10 mm, så det litt skummelt ut. Jeg hadde også en ekstra lang ( 12 ft ) fortom, så jeg skjønte snart at det ville være fint med litt håvehjelp... og det fikk jeg.

Flua løsnet fra fiskekjeften så snart den var i håven... flaks !!

Vi hadde en flott tur med spennende fiske og et hyggelig opphold i Valhall. Takk for turen til de som hadde anledning til å delta.