sjodalen00.jpg (58378 bytes)

17. august : Avreise til "Sjodalen". Regnbygene vi hadde undervegs, satte ingen demper på optimismen og forventningene til dagene vi hadde foran oss. Vi reiste i 3-team, Bjørn og Roy kjørte sammen, det samme gjorde Arnstein og Kurt. Morten og jeg kom litt senere avgårde men vi hadde en fin tur oppover Begnadalen og spesielt fra Fagernes og det siste stykke over "Flya". Dette er en reise gjennom flotte omgivelser og når flya er passert og Sjodalen åpner seg, får jeg en spesiell følelse "innvortes"..Dette må da være et av de peneste områdene vi har her i landet...

Da vi kom fram til hytta, var vi glade for at vi ikke hadde basert turen på telt....det er tross alt langt mere behagelig å installeres seg i en hytte enn å bruke tid på å slå opp telt og rigge en leir med det som hører med..spesielt når regnbygene kommer tett. "Velkomst-pilsen" ble inntatt og deretter rigget vi utstyret....vi bare måtte undersøke forholdene og teste "bittet"..

klargjore.jpg (63174 bytes)

Elva var akkurat passe stor...men for de av oss som heller til fluestang og tørrfluefiske så det litt skuffende ut...vakene manglet. Fisk ble likevel landet denne første kvelden. Det var Kurt som gjorde rent bord..."Stor", "større" og "størst" (den største veide ca. 2hg) ble resultatet og alle ble fristet av en sølvkroken sluk. Kurt følte nok med dette at han hadde funnet fram til den rette redskapen for fiskekonkurransen som skulle starte dagen etter, når vi ble fulltallige...

18. august: Både Kai og Bengt kom senere enn forventet. Kai, fordi han hadde kommet fra Antwerpen kvelden i forvegen og måtte bruke litt tid på å pakke nødvendig utstyr. Bengt hadde hatt "Ducati'en" på service i Holmestrand og på vegen retning Sjodalen, tok han feil veg i Hønefoss...og havnet på "Gol"...Men, kl.16:00 var han framme og vi bestemte at fiskekonkurransen kunne starte. Vi skulle premiere den som fikk størst fisk og den som fikk flest fisk innen lørdag kl.20:00.

Som vanlig, var det en ivrig gjeng som entret vadebuksene....(vi blir litt "trigget" når det er konkurranse), og den enkelte forlot hytta retning elva medbringende flue-, sluk - og mark- stenger..nå skulle det fiskes....

Men, iherdig innsats til tross, noen storfangst ble det ikke. Kai var den som kom heldigst ut med en velskapt ørret på 0,54 kg. Kurt klarte også å lande en fisk..anslått vekt, 0,05kg...

kai540.jpg (54729 bytes)

matogdrikke.jpg (54081 bytes)

Vi var heldigvis forberedt på at noe slikt kunne skje..derfor ble det grillmat denne kvelden. Morten lagde en fin grill for anledningen og koteletter, pølser og litt kylling smakte godt etter litt tid over glørne og prikken over i'en, var øl servert i lekre "villmarks-seidler" fra Roy. Vi hadde det bra...

Etter en hyggelig kveld ved peisen, gikk vi til køys...vi måtte jo få noen timer på øyet før siste konkurransedag...for, imorgen, ja, da skulle fisken tas.

19. august: Etter frokost (med en smak av Kai's stekte ørret), dro vi i forskjellige retninger i jakten på ørreten. Bjørn, Kurt, Kai og Arnstein, skulle fiske i hyttas nærområde, mens Morten, Bengt, Roy og jeg, pakket fiskeutstyret i bilen for å prøve oss litt lenger oppe i elva. Og, vi var alle like optimistiske.

Vi som dro oppstrøms, fant et sted som virket ganske så fristende. Elva rant ganske rolig i dette området og enkelte "napp" ble snart registrert...men det teller jo ikke i en konkurranse. Så, selv om vi hadde noen flotte timer ved elven, ble resultatet nedslående. Morten fikk en liten ørret og jeg fikk en "settefisk" på 0,4 kg.. og det var ingen stor opplevelse å ha den på kroken .

start.jpg (231491 bytes)

oksekast.jpg (84614 bytes)

Vi var litt spent på hva "de andre" hadde fått mens vi hadde vært borte..Den første vi snakket med var Kai..han hadde tatt turen til "Veåa" og i denne mindre elven, med kulper og stryk, hadde han landet 5 stykker med spinner og han hadde dermed allerede et kraftig overtak på oss. Men hva med Bjørn, Arnstein og Kurt?

Klokken nærmet seg 20:00, og de dukket opp en etter en..Arnstein hadde fått en liten ørret, Bjørn kom tomhendt og Kurt hadde fått 3 stykker. Men, da ingen av disse kunne "matche" Kai's "storfisk" fra kvelden før, var det allerede klart at Kai var vinneren av begge klasser..

Men, det var ikke bare fiskekonkurranser denne helgen...Kurt og jeg hadde også forberedt en ekstra konkurranse som bestod av tre øvelser: Øksekast, Casting og 12 spørsmål.

Deltakerne gikk samlet ut i skogen for å finne stedet der øksekastene kunne foretas i forsvarlige former...Veien dit var lang og kronglete men gikk i et vakkert terreng og de fleste hadde pulsen under nogenlunde kontroll da vi kom fram til første post, øksekast. Her viste det seg etterhvert at de fleste hadde vært "cowboy'er" i barndommen...  det var bare Roy som behersket "Tomahawk'en" såpass bra at vi fikk delt ut poeng i denne øvelsen.

Åstedet for neste øvelse, "Casting", lå heldigvis ikke langt unna...Der bekken, som renner forbi hytta, danner en dam, hadde vi lagt ut en "blink" (ring) og kasteavstanden var 12-13 meter. Her skulle vel gutta få vist seg fra en bedre side...En etter en ble de kalt fram til standplass for å gjøre sine 3-kast...dette så enkelt ut...

Men, ikke vet jeg om det var dårlig sikt, vanskelige vindforhold eller ukjent utstyr som gjorde denne øvelsen så vanskelig..for selv om enkelte viste tendenser og muligens hadde truffet blinken hvis de hadde fått noen ekstra kast, ble alle poengløse på denne øvelsen.....et overraskende resultat!

Siste øvelse var 12 spørsmål og her ble det straks bedre resultater. Morten var eneste mann med 12-rette, Bengt kom på andre plass med 11-rette (han hadde glemt å besvare et av spørsmålene) og resten av gutta fikk 10-rette..Dette var bra, men tydet vel kanskje på at spørsmålene var i letteste laget (?).

Uansett, på grunn av øksekastet som traff blinken, ble Roy kåret til den store vinneren.

casting.jpg (45709 bytes)

kai_får_premie.jpg (83724 bytes)

Premieringen ble foretatt i høytidelige former denne kvelden.

Natt til 20. august: Vi ble vekket av et brak.. Morten, som lå i en av overkøyene, raste gjennom sengebunnen. Bjørn, som lå under ham, våknet og observerte at han såvidt hadde sluppet unna de store ødeleggelsene. Dette kunne gått riktig så galt..og hadde jeg ikke vært så trøtt, skulle jeg funnet fram kameraet...kanskje gikk jeg glipp av "årets bilde" der og da. Det var litt av et syn, der Morten, balanserende på sengegavlen, febrilsk prøvde å unslippe senga (fella) ...

Men, jeg snudde hodet mot veggen og sov (ifølge Bjørn) allerede før Morten hadde installert seg på gulvet.

20. august: Ørret til frokost smakte herlig...og etter et par kopper kaffe, dro Morten og jeg ut på "flaket" som vi kaller drømmeplassen vår..Her ble turens største fisk landet..En flott ørret på 0,65 kg og det var Morten som var den heldige..men uheldigvis ble den tatt utenfor konkurranse.

Vi var som vanlig ganske så effektive når hytta skulle klargjøres og i 14-tiden dro vi hjemover. Morten og jeg hadde bestemt oss for å fiske litt oppe ved Maurvangen på hjemvegen...og hvem traff vi ikke her, jo, Kai. Han stod og vasket spinnere og da det var klekking i elva, var ikke Moreten og jeg sene om å rigge utstyret..og også her fikk Morten en ørret...ikke så stor, men tross alt en fisk.

Det ble ikke mere fisk på denne turen. Alle er vel hjemme igjen og nå er det ikke noe mere som skjer i Backlash regi denne sesongen enn avslutningsturen til  "Bengt's hytte og oldtidstun", (om vi ikke arrangerer en "på sparket tur" til Drammenselva,da?)