Omtrent kl. 20:00, torsdag den 15. august, kunne vi endelig stige ut av den varme bilen og innstallere oss i hyttene på Jølstraholmen camping.... den ca. 8 timer lange steketiden var over. .

"Backlash"

på tur til

"Jølstervann"

camping.jpg (37827 bytes)

Våre hytter på Jølstraholmen Camping

Fersk ørret smaker godt og Jølsterørreten var intet unntak i så måte. I hytte nr. 18, der Kai, Eirik, Tony og Bengt bodde, spiste de ørret daglig. Slik ble det ikke i nr. 17 der Kurt, Morten og jeg bodde for her ble det satset fullt og helt på fluefiske i Jølstra...noe som skulle vise seg å ikke være det beste valget.

Selv om fiskeøktene kunne bli lange, fikk vi også tid til det sosiale... men det er grenser for hvor livat det kan bli når vi bor på en campingplass der det i utgangspunktet skal være stille kl. 23:00...Må vel innrømme at vi ikke var så veldig nøye med akkurat det men ingen fikk noen grunn til å klage på oss.

bengtspiser.jpg (34789 bytes)

Bengt nyter sitt ørretmåltid

Eirik og Tony hadde lagt opp til en skikkelig rundtur. De fisket fra land på forskjellige steder i Jølstervannet og spesielt i et spennende innos i vannet stod fisken tett og vaket. Jeg tror det var her Tony landet sin fine fangst med ørret av fin kvalitet.

kaimedfisk.jpg (24993 bytes)

Kai med turens største ørret...430g

Vel tibake i hytta lagde vi middag (boksmat) og bakte en bløtkake...vi skulle vel klare å finne på et eller annet å feire...

Da de i Nr. 18 kom tilbake fra sine fisketurer var det allerede kvelden og vi i Nr.17 "måtte" ut og fiske igjen (selv om jeg for lengst hadde mistet troen på at det skulle føre til fangst av betydning).....og det ble det heller ikke.

mortenfisker.jpg (30970 bytes)

Morten svinger stanga i oset

Søndag morgen kl. 10:00 var vi klare til å starte hjemreisen...vi hadde planlagt en liten stopp ved innoset der Eirik og Tony hadde hatt det så fint dagen i forvegen.

Visst var innoset en fin fiskeplass. Kun få meter unna oss stod fisken tett og vaket i strømmen. Stengene ble rigget i en fei og snart landet fluer, sluker og spinnere innimellom de beitende ørretene... Selv registrerte jeg noen få forsiktige napp, men på grunn av fluesnøret som ble tatt med strømmen, hadde jeg liten eller ingen kontakt med flua, så tilslagene førte ikke til noen fangst.

X-antall forskjellige fluer,sluk og spinnere ble prøvd uten resultat.. hva pokker var det fisken åt ?? Vi ga opp og vendte snuten hjemover. Vi hadde en lang reise foran oss.

Takk for en flott tur i lekker vestlandsnatur.
Gunnar.

Vi er i Sogn og Fjordane ved det kjente Jølstervannet. Herfra renner elva Jølstra og vi hadde booket to campinghytter 10 meter fra elvebredden i anledning årets hovedtur.

Fredag morgen dro vi i puljer ut for å teste fisket vi hadde hørt så mange lovord om. Noen skulle fiske i elva, mens andre hadde planlagt å prøve seg i Jølstervannet.
Vi oppdaget ganske snart at forholdene kanskje ikke var de aller beste (Vi fikk senere høre at vannstanden var litt for lav...men "hadde dere vært her for 14-dager siden,...").
Men, noen kom likevel tilbake til hytta med et brukbart antall fisk..

fangst.jpg (34062 bytes)

Fin fangst

Lørdagen skulle bli den store fiskedagen, for nå hadde vi fått sondert terrenget og mulighetene litt og igjen dro vi puljevis til de forskjellige fiskeplasser.

Bengt og Kai leide seg en robåt for å dorge Jølstervannet rundt...eller ihvertfall tråle over deler av vannet ( Jølstervannet er stort ). De hadde en fin dag i stekende sol og selv om fangsten ikke ble stor i antall fisk, ble likevel turens største fisk heist ombord i båten på denne turen. Kai var mannen og ørreten veide 430 gram.

elvivann.jpg (29968 bytes)

Et spennende innos i Jølstervann

Kurt, Morten og jeg hadde igjen satset alt på et kort...fluefiske i Jølstra. Steikende sol, blikkstille vann på en sakteflytende blank elv, kun noen få vak var og se og med en gang vi luftet snørene, var fisken borte.

Det ble en kort tur og vi ble isteden enige om at her måtte vi ha hjelp av litt skumring...vi fikk prøve igjen til kvelden.

tonyfisker.jpg (25657 bytes)

Tony prøver elvefiske

Sent på lørdagskvelden var vi samlet i Nr.17 over et passe antall velsmakende, duggfriske, velfortjente øl ...visst hadde vi det bra.