Hemsedal -

15-18 juni 2000.

Etter at Backlash's første tur til Nærsnes ikke ga den store fangsten,var de fleste av medlemmene ‘sugne’ på en tur til et sted der det er blitt tatt mye fisk...

Derfor dro vi,15 Juni, til fjells, nærmere bestemt til hytta til Morten, som ligger ‘klistra’ inntil Hemsila.

Morten, Gunnar, Kurt, Reidar og undertegnede dro oppover torsdag ettermiddag mens Arnstein kom på fredag.

Været var ikke så værst, men det blåste en del, så det var bare de mest ‘garvede’ som grep til fluestanga mens resten kastet med sluk som føltes litt mer kontrollerbart i vinden, iallefall syntes undertegnede det. Men, uansett valg av utstyr den kvelden, resultat: null fisk.

t020001.jpg (50208 bytes)

t020003.jpg (83690 bytes)

Fredagen blåste det like mye, så vi dro en tur til Hemsedal for å tette noen hull i ‘utstyrspakken’. Det ble noen sluker og nye fluer som ‘flue-kaster-guruen’ i sportsbutikken anbefalte oss.

Så med det nye utstyret og gode råd fra ‘guruen’ dro vi tilbake til elva med mord i blikket, nå hadde den ikke sjangs!

Det tok ikke lang tid før Bengt fikk klaff med sin nye sluk. Det var ingen stor fisk som bet seg fast (ca. 150 g) men vi var iallefall igang....

Arnstein kom ved syv-tiden samme kveld, hev seg i nyinnkjøpt vadebukse og dro ned i elven...men heller ikke ‘storfiskern fra Molde’ kunne forandre på antall fisk fanget den kvelden.

Morten derimot, som fisket med sin nye flue, halte i land et pent eksemplar på 400gr sent på kvelden. Vi har desværre ingen bilder av denne.

Lørdagen var dagen til Gunnar. Da lurte han en flott ørret på 0,85 kg. mens vi andre fisket og fisket, gikk fra flue til flue til sluk til flue, uten hell, bortsett fra Morten som fikk en liten som han slapp ut igjen.

Korr. Gunnar fikk også en "mindre fisk" som ble satt ut igjen.....

t020010.jpg (86134 bytes)

t020013.jpg (58467 bytes)

Lørdag kveld var det nok en gang duket for ‘Reidar’s gleder’, nemlig elggryta hans. Som alltid er dette et fantastisk herlig måltid som alle spiser alt for mye av. Arnstein bidro med rødvin som passet ypperlig til vilt-smaken.

For Arnstein og Kurt ble presset for stort etter middagen. Senga dro som en magnet så ned måtte de. Vi andre prøvde å holde ut til tross for mye gjesping og øyeglipping og etter en stund, dro Gunnar og jeg ut for å prøve kveldsbittet, men uten hell.

Da vi kom tilbake, hadde også resten av laget bukket under for senga’s fenomenale tiltrekkningskraft....men, de kom seg etterhvert opp igjen.

Søndagen var vi på’n igjen med tilsynelatene utømmelig tålmod, men det nærmeste vi kom fisk den dagen var at Gunnar mistet fluen sin til en sterkere ørret.

Kommentar: Dette var faktisk en ganske spennende opplevelse...Jeg sto kun få meter (7-8) unna fisken som vaket i strømkanten. En gang var den etter flua mi, men bommet. Heldigvis ble den ikke skremt av tilslaget mitt...så den fortsatte "beitinga" si.

Etter noen kast, traff jeg igjen riktig med hensyn på "vakfrekvensen" til fisken...og i det samme øyeblikk den tok flua, ga jeg tilslag. Jeg kjente bare noe "tungt" i den andre enden...så røk sena mi. Jeg fisket med 0,10 mm spiss men tror ikke det var årsaken til at sena røk... den hadde nok fått en skade ved en tideligere anledning.

I mitt hode, har jeg selvfølgelig fått denne fisken på land flere ganger i ettertid...den var stor..

t020014.jpg (72974 bytes)

Tre (fem inklusive de som ble satt ut igjen) ørreter på 6 mann i 3,5 dager var kanskje ikke så voldsomt mye å skryte av, men vi hadde en flott tur med mye gøy og moro, "god mat og godt drikke i trivelige omgivelser."

Så vi kommer gjerne igjen en annen gang..