24 - 26 / april 2009.

Med på turen:

Kai, Bengt, Reidar, Arnstein, Kurt, Morten og Gunnar.

Daftö / Galtö - Jakten på sjøørreten.

Gunnar, Morten, Reidar og jeg tok fri fredag dro nedover fredag formiddag. Været var bra, litt mye vind kanskje for det perfekte fluekastet men vi satset på at løyet etterhvert.

Vi var innom Strømstad for å handle inn mat og drikke før vi dro videre ned til Galtö.Passerte Daftö camping hvor vi skulle bo.

Galtö sundet var litt befolket da vi kom ned.Det var vel omtrent 5 stykker som fisket iherdig rundt sundet der. Vi var veldig sultne etter en lang tur og all handlingen så vi okkuperte den eneste sitteplassen og nøt et godt måltid som bestod varm grillet kylling.

Kyllingen var utrolig god men håpet snart å sette tennene i en fet sjøørret !

Under måltidet vårt fikk vi pratet litt noen andre nordmenn som var der og alle klaget over dårlig bett. Hørtes ikke helt bra ut men vi har hørt så mange historier om lite eller stort bett igjennom årene vi har fisket så vi brydde oss ikke noe særlig om disse uttalelser.

Gunnar og Morten var første av oss til å komme seg bort til sundet.Etter hva jeg husker så det veldig lavvann da men at tidevannet var på vei inn og fisket kommer også da.

Vi fisket og fisket. Var så si alene der en stund så vi kunne fiske overalt uten å "vente" på tur. Men det var dødt som den kjente graven.

Så ved 17 tiden hadde vi fått nok og dro tilbake til campingplassen for å booke inn.Etter vi hadde kommet i orden på hytta var det godt med en varm (ligget i bilen) pils på terrassen. Hytta var stor og romslig med alle fasiliteter.

Fra Terrassen hadde vi utsikt mot Daftö og fin ettermiddag sol. Arnstein og Kurt kom senere den kvelden. Det ble litt alkohol og mye prat den kvelden før vi stupte i køys.

Vi regnet med at det ville bli flere ved Galtö sundet på lørdag så vi sto opp tidlig for å sikre oss de beste plassene der. Litt usikker på hva som skjedde men vi kom senere ned der enn vi hadde planlagt. Der var det enda flere enn i går. Gunnar og Morten gikk bort for å trekke kølapp ! (bare fleip), mens vi andre dro lenger ut til Resö. Der hadde vi også vært før. Dette er helt ute i skjærgården så her blåste det enda mer.

Etter en farefullferd over noen fjellberg med hendene fulle av fiskestenger og utstyr kom vi til stedet Arnstein dro noen pene i mai 2007, Her var litt i le så her fikk jeg prøvd den nye fluestanga og kastet med sjøørret fluer noe som ikke var helt lett. Mitt første(velykkete)kast så jeg en stor sjøørret komme mot flua mi.Jeg ble varm i kroppen, dette skulle bli lett tenkte jeg, men den tok seg bare et par runder for den dro avgårde.Feil flue tenkte jeg og fant fram en ny bustete flue. Jeg kom igjennom alle sjøørret fluene mine uten at noe skjedde. Prøvde også med sluk slik de andre gjorde.

Kai kom også etterhvert.Han hadde jo også hvert her i 2007 og hadde ingen problemer med å finne fram. Jeg regnet med å se flere ørreter på land etter at han begynte å kaste, men.....

Vi lunsjet og noen tok seg en siesta i sol steken. Gunnar & Morten fant også fram til oss uten at det ble noen ørreter Utpå ettermiddagen var vi så slitne at vi ga opp og dro tilbake til hytta. Da var det vannvittig utrolig deilig med en iskald pils på terrassen. Etter flere iskalde pils kom tiden for å konkurrere. Det skal jeg ikke si noe om her. Resultatet finner du her..

" Øksekast "

" Sluk "                                                                 " Lasso "

Kvelden ble som vanlig.Mye godt drikke og at vi nok en gang penset innom alle verdensproblemer i våre diskusjoner.

Etter en god frokost og indretjeneste, ble det mye sparerturer rundt Daftö camping for å bli endru nok til å kjøre hjem på søndag.

Fiskestatus: 1 napp ! (Gunnar)